Wat jouw verlangens naar ongezond eten kunnen betekenen voor de voorraden in je lichaam

Soms overvalt het je; de ontzettende, bijna onweerstaanbare zin in iets lekkers. Soms in een reep chocolade, soms in een frikandel speciaal, soms in chips, of snoepjes. Maar hoe komt het nou dat je op dat moment naar iets specifieks verlangt? Hier hebben veel wetenschappers zich over gebogen, en het blijkt dat het voedingsmiddel of de smaak waar je naar verlangt, veroorzaakt wordt door lichamelijke tekorten. Met andere woorden; je lichaam probeert je iets te vertellen. Betekent dit nou dat je moet luisteren en ’s avonds laat nog naar het tankstation moet rennen voor die reep chocolade? Nee! Hieronder leggen we uit wat jouw verlangens kunnen betekenen.

Zoetwaren (snoepjes, wine-gums, dropjes en dergelijke)
Wanneer je enorme zin hebt in snoep en suikerrijke traktaties, dan kan dit duiden op een tekort aan Chroom, wat ook veel in groenten, aardappelen, eieren en kip zit.

Pasta en brood
Je zou een moord doen voor een bord macaroni, of een driedubbel belegde boterham.. Herken je dat? Grote kans dat je lichaam nog maar een kleine voorraad Tryptofaan heeft. Dit is een onderdeel van een eiwit-molecuul en het is belangrijk voor je slaap/rust-patroon en spijsvertering dat je er voldoende van binnenkrijgt. Daarom is het belangrijk om de koolhydraten even (gedeeltelijk) te laten voor wat ze zijn, en je te richten op eiwitrijke voeding; eet eens wat meer noten, kip of kalkoen, groene (blad)groenten, eieren en bananen bijvoorbeeld.

Zout en zoute voedingsmiddelen
Deze is waarschijnlijk wat minder moeilijk te raden: als je zin hebt in zout eten en chips, schreeuwt je lichaam waarschijnlijk om Natrium. Heb je flink gezweet bij het sporten, ben je ziek of is het warm geweest vandaag? Drink je wel genoeg? Wanneer je lichaam veel vocht verliest, raken de Natrium-voorraden verstoord. Er zit veel Natrium in kant-en-klaar-maaltijden, ketjap en borrelnootjes, maar wil je op een gezonde manier wat meer Natrium binnenkrijgen, kies dan voor noten of gezonde vis- en vleessoorten. Pas hier wel mee op; het binnenkrijgen van teveel Natrium kan leiden tot een hoge bloeddruk en vocht vasthouden.

Vlees
Wanneer je erg veel zin hebt in een groot stuk vlees, kan dit wijzen op een tekort aan ijzer of Zink. Vaak merk je hierbij dan ook andere signalen: ben je vaker of sneller moe, en heb je het gevoel dat je weerstand minder is dan normaal? Word je vaker verkouden, of ben je op de helft van je werkdag in staat een dutje te doen als je ook maar naar een kussen zou kijken? Vaak zijn tekorten aan deze mineralen gelukkig al snel op te sporen en te merken, en zijn ze gemakkelijk op te lossen; je vindt ijzer en zink bijvoorbeeld in volkoren- of bruin brood, noten en zaden en spinazie.

Chocolade
Is het toch die reep chocolade die jou het water in de mond laat lopen? Dan kan het zijn dat je lichaam een tekort heeft aan Magnesium. Dit mineraal is belangrijk voor onder andere je spieren, geheugen en immuunsysteem. Je kunt het als vitaminepreparaat kopen bij de drogist, en het zit ook in bijvoorbeeld bananen, noten en bonen. Is het toch echt die chocolade die je op dat moment MOET HEBBEN?! Kies dan voor een stukje zo puur mogelijke chocolade, deze bevat de meeste (gezonde!) cacao en de minste suiker/boter-massa, in vergelijking met melk- en witte chocolade.

Dat je zin hebt in iets (ongezonds) lekkers, hoeft niet altijd te betekenen dat je een tekort hebt aan bovenstaande mineralen en vitaminen. Ook als je je niet fijn voelt, kan het zijn dat je meer zin krijgt in bijvoorbeeld chocolade, of een hamburger; dit is het principe van ‘comfort-foods’ oftewel troost-eten. Je lichaam wil je als het ware ‘opvrolijken’ door je iets te laten eten waar je van geniet, zodat er gelukshormonen vrijkomen, en je je weer beter zult voelen. Is het niet geweldig hoe ons lichaam werkt?