Waarom we meer chocolade zouden moeten eten!

Ladies (en vast ook wel een aantal mannelijke chocolade-liefhebbers), goed nieuws! Ja, je leest het goed. Er zijn daadwerkelijk goede redenen om meer chocolade te eten, en hier is waarom.

Let op, we hebben het hier over pure chocolade, niet de bekende dure-chocolade-met-olifanten-afdruk, of die gevulde witte paaseieren in de winkel.

Chocolade wordt gemaakt uit cacaobonen, en is een menging van cacaomassa, (cacao)boter, suiker, melkpoeder en/of smaakstoffen. De hoeveelheden en mengverhoudingen zijn afhankelijk van het soort chocolade dat ze er mee maken. Er zijn 3 bekende soorten chocolade; puur, melk en wit. Pure chocolade bevat geen melkpoeder, witte chocolade bevat geen cacaomassa. Witte chocolade is dus eigenlijk geen ‘chocolade’ te noemen; er zit amper tot geen cacao in, en is eigenlijk gewoon in-een-vormpje-gegoten-vet en suiker. Helaas mist witte chocolade hierdoor ook de gezonde stoffen die pure chocolade wel bevat, zoals we hier een stukje verder uitleggen. Melkchocolade is gemaakt uit melk/room, suiker en cacaomassa, en bevat minstens 25% vet. Hoewel veel mensen erg houden van witte chocolade, bevat het weinig voedzame stoffen, dus raden we die niet aan. Maar zeg nou zelf, waarom zou je je harde werken tijdens de training willen saboteren voor een halve minuut een lekkere smaak in je mond?! Terwijl pure chocolade ook heerlijk is, er veel recepten mee te maken zijn, en het nog goed voor je is ook!

Percentages cacao
Vaak zie je op een chocoladereep in de winkel staan ‘58%’, ‘70%’, of zelfs ‘86%’. Hiermee doelen ze op het percentage cacao dat in de chocolade is verwerkt. Een product mag pas ‘chocolade’ worden genoemd als er minstens 32% cacao in zit, het is dan melkchocolade. Het mag pas ‘pure chocolade’ genoemd worden vanaf een cacaopercentage van 54%. Dus; hoe hoger het percentage op de verpakking, hoe meer cacao er in de reep zit, en hoe ‘puurder’ de chocolade dus is (des te minder bijproducten als suiker, melkpoeder en smaakstoffen zijn er bij gedaan). Qua smaak wordt de chocolade bitterder naarmate het cacaopercentage omhoog gaat. Het is even wennen aan de smaak als je witte- of melkchocolade gewend bent, maar we beloven je; met de juiste chocolade en de juiste recepten zul je ervan gaan houden.

Gezondheidsvoordelen
De gezonde stoffen in chocolade komen vanuit de rauwe basis; de cacao. Zo is uit onderzoek gebleken dat cacao veel gezonde stoffen bevat zoals flavonoïden, stoffen die de aanmaak van endorfinen stimuleren, ijzer en zink. Deze stoffen zorgen elk voor gezondheidsvoordelen;

  • Flavonoïden zijn goed voor je bloedvaten (een reep pure chocolade bevat 5x zoveel flavonoïden als een appel!) en zou zo het risico op hartproblemen kunnen verminderen. Daarnaast beschermen ze ons tegen schadelijke UV-stralen van de zon en houden ze je bloeddruk op peil.
  • Endorfinen zijn onze ‘gelukshormonen’ die ons lichaam produceert als we verliefd zijn bijvoorbeeld, dit is het stofje dat ons blij maakt en een geluksgevoel geeft. Het is dus zeker geen mythe dat je blij wordt van chocolade!
  • Pure chocolade bevat veel vitaminen en mineralen. Die zijn goed voor het functioneren van je lichaam en organen, en zorgen bijvoorbeeld voor een gezonde huid. Geloof niet lukraak dat je puistjes krijgt van chocolade, zoals waar je vroeger voor gewaarschuwd werd; het is de suiker en boter in (vooral) witte en melkchocolade die kan zorgen voor puistjes, niet de cacao! Laat dus vooral om die reden dat stukje pure chocolade niet links liggen!
  • Pure chocolade helpt om je bloedsuikergehalte op peil te houden omdat het Chromium bevat (dus geen ‘suikerdips’ en die onweerstaanbare drang om voor slecht eten te kiezen!)
  • Pure chocolade zit boordevol antioxidanten, dit zijn stofjes die werken tegen vrije radicalen in je lichaam (vrije radicalen zijn stofjes die de lichaamscellen beschadigen)
  • Pure chocolade bevat Tryptofaan, een stofje dat zorgt dat je lichaam meer Serotonine gaat produceren. Serotonine zorgt weer voor de aanmaak van Melatonine, waardoor je slaperig wordt, en beter doorslaapt.

Maar, er is meer! Naast de gezonde stofjes in de cacao, zorgt pure chocolade ook voor:

  • Gewichtsverlies! Het eten van pure chocolade kan je (wetenschappelijk bewezen!) helpen bij het afvallen. Dit komt door de combinatie van antioxidanten, je bloedsuikerspiegel die gestabiliseerd wordt, en het feit dat de Theobromine, Endorfinen en Tryptofaan in pure chocolade je mentaal stabieler maken. Hierdoor voel je je meer tevreden, rustig, in balans en ontspannen, zul je minder snel je goede eetgewoonten opgeven en voel je je sterker en meer gedisciplineerd.
  • Minder stress. Chocolade helpt je te ontspannen door relaxerende stofjes die het bevat, maar ook doordat we het vaak associëren met een moment van ontspanning; op de bank, voeten omhoog, en genieten van een heerlijk stukje chocolade bij je koffie..
  • Een beter concentratievermogen en verbeterde prestaties op school of op het werk
  • Energie! Een blokje voor de training en je kunt ertegenaan!

Zoals met alle voedingsmiddelen geldt ook hier weer; wees gematigd. Ondanks alle gezondheidsvoordelen en gezonde stoffen die pure chocolade bevat, blijft het een calorierijk voedingsmiddel, en kun je last krijgen van gewichtstoename of een vette huid wanneer je er teveel van neemt. De geadviseerde hoeveelheid pure chocolade per dag (ja, je mag het elke dag!) is 1 blokje, dit bevat ongeveer 40-60 calorieën. Of kijk eens een paar blogs terug, daar staat het recept voor gedroogd-fruit-chocolaatjes, naar onze mening absoluut een aanrader!

Dus, zoals je hier leest, er is geen reden om jezelf chocolade pertinent te ontzeggen! Gun het jezelf af en toe, maar maak ook hierin de verantwoorde keuze en kies voor pure chocolade zonder ongezonde vullingen of toevoegingen. Wij gebruiken zelf de helemaal natuurlijke Ananda-chocoladerepen. Deze zijn gematigd in suikers en vetten, zoveel mogelijk met natuurlijke ingrediënten gezoet en in verschillende soorten en smaken verkrijgbaar.

En nog wel het allerbelangrijkste om mee af te sluiten: Geniet er vooral van!