Vertraagd metabolisme en de Plateaufase

Je was je ongezonde gewoonten zat of wilde een mooier lichaam, en bent begonnen met trainen en gezond eten. En niet zonder resultaat, de kilo’s vlogen eraf! Je lichaam krijgt langzaam maar zeker steeds meer de vorm die jij wilt, je voelt je gezonder en energieker, en hebt jezelf met hard werken en discipline je nieuwe levensstijl aangewend. En dan… Val je ineens niet meer af. Staat je vetpercentage stil in plaats van dat het maandelijks daalde, en lijkt je vooruitgang tot een stilstand te zijn gekomen. Is dit die gevreesde plateaufase waar je over gehoord hebt?

Het lijkt zo oneerlijk; sommige mensen lijken alles te kunnen eten zonder een gram aan te komen, terwijl jij al een kilo aan lijkt te komen als je alleen al naar een stuk taart kijkt. Hoe kan dat toch?!

Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat je metabolisme (dit is de snelheid van je verbranding en energie-omzetting) afhankelijk is van veel verschillende factoren: je leeftijd, gezondheid, geslacht, erfelijkheid, wat en hoevaak je eet, je ontbijt, slaappatroon, (crash)diëten (nu of in het verleden), je lengte, temperatuur, vochtintake en hormoonhuishouding.

De plateaufase: wat is het?

De plateaufase is wat er 99% van de keren dat je iemand hoort zeggen wat in de inleiding van dit artikel staat, aan de hand is. Het ging zo goed, en nu lijkt je vooruitgang ineens te zijn gestopt. Je traint nog net zo hard als eerst en eet nog net zo gezond, maar het lijkt geen effect meer te hebben. Wat er gebeurd is, is dat je lichaam gewend is geraakt aan je gezonde voeding en sportregime.

Je lichaam is gemaakt om zich aan te passen aan veranderde situaties. Dit aanpassen gebeurt door harder te gaan werken, of juist langzamer te gaan werken. Een ingewikkeld lichamelijk systeem dat hiermee te maken heeft, is het ‘fight or flight’-systeem van je centrale zenuwstelsel. Het is kort gezegd een mechanisme dat stamt uit onze oertijd; wanneer je zenuwstelsel ‘gevaar’ detecteert, gaat het lichamelijke processen die niet perse nodig zijn (zoals vetverbranding voor gewichtsverlies), uitschakelen.

Goed nieuws; er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je metabolisme te versnellen en/of uit de plateaufase te komen! En dat betekent niet dat we perse MEER moeten gaan trainen of MINDER moeten gaan eten; het betekent dat het tijd is om een paar slimme aanpassingen te doen: wees eerlijk over wat en hoeveel je eet, stop met emotie-eten, zorg dat je trainingsschema afwisselend en variabel is, schoon je voeding op en ga vooral absoluut niet crashdiëten of overtrainen.

Heb je vragen, of denk je dat jij in een plateaufase zit? Aarzel niet om erover in gesprek te gaan met ons, met een paar kleine aanpassingen kun je er weer volop effectief tegenaan!