Mobiliteitsoefeningen bij Functional Training

Misschien heb je er iets over gehoord of gelezen, of doe je ze sinds kort bij ons mee tijdens de Functional Training: Mobiliteitsoefeningen. Ze zien er raar uit, maar waar zijn ze nou eigenlijk voor? Hierbij een korte uitleg over mobiliteitsoefeningen en diens waarde.

Het grote idee achter de mobiliteitsoefeningen, is dat je ze doet tijdens de warming-up om je gewrichten te ‘openen’ en te versoepelen, zodat je tijdens de WOD (het hoofdgedeelte of zwaarste gedeelte van de training) de oefeningen technisch beter uit kunt voeren. Een voorbeeld hiervan, is de mobiliteitsoefening waarbij je in squat-positie met je buik naar een paal gaat zitten, en tegelijkertijd je knieën naar buiten duwt en je (onder)buik naar de paal. Zo ziet een squat er tijdens de WOD helemaal niet uit, maar met deze mobiliteitsoefening open je je heupen en bekken en zet je rek op je rugspieren en de spieren die je rug met je bekken verbinden, waardoor je tijdens het uitvoeren van de squat tijdens de WOD je borst beter recht kunt houden en dieper kunt zakken zonder dat je gewicht naar je tenen verplaatst.

Daarnaast helpt het toepassen van mobiliteitsoefeningen in je warming-up bij blessurepreventie, omdat je de specifieke spieren die je in de WOD gaat gebruiken (zie het voorbeeld hierboven) extra opwarmt en rekt. Op deze manier zijn ze warm en goed doorbloed tegen de tijd dat jij op je allerhardst aan het trainen bent! En zoals we allemaal weten, zijn koude en stijve spieren de grote boosdoener als het aankomt op blessures.

Mobiliteitsoefeningen worden ook binnen de fysiotherapie gebruikt, waarbij ze vooral gericht zijn op het voorkomen of verminderen van (gewrichts- en spier)klachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen met lage rug-klachten, een zeer vaakgehoorde klacht binnen de fysiotherapie. Door het toepassen van mobiliteitsoefeningen worden de lendenwervels en het SI-gewricht (het gewricht dat de ruggegraat met het bekken verbindt) soepel gehouden en worden de spieren en spiergordels rond de gewrichten versterkt.

 

Benieuwd naar wat mobiliteitsoefeningen voor jou zouden kunnen doen, of nog vragen? Stel ze ons gerust, of kom een keer meedoen tijdens een training!