Krachttraining vs Cardio

Een vaakvoorkomend misverstand dat wij horen is dat je uitsluitend cardiotraining moet doen (zoals hardlopen, jezelf afbeulen op de Crosstrainer of fietsen) om af te vallen. Vooral vrouwen zijn bang dat krachttraining hen zal veranderen in een bodybuilder met enorme biceps en dikke bovenbenen. Niks is minder waar! Ten eerste, als een paar lesjes krachttraining per week je zou veranderen in een bodybuilder, zouden er heel veel bodybuilders rondlopen op deze wereld (was het maar zo he, heren?). Maar krachttraining doet meer dan je denkt, en is zelfs effectiever dan enkel cardiotraining als je wilt afvallen. Hier de feiten en misverstanden op een rijtje:

Je hoeft geen sterke getrainde sporter te zijn om aan krachttraining te doen
Krachttraining kan zowel gedaan worden met het eigen lichaamsgewicht als met losse gewichten zoals halters, kettlebells of bumperplates. Omdat deze attributen bestaan in heel veel verschillende maten en gewichten, is trainen hiermee dus absoluut ook toegankelijk voor beginnende sporters of ongetrainde mensen. De essentie achter krachttraining is het trainen met weerstand, dus je maakt het lichaam moeilijk door tegen een weerstand in te werken, waardoor je spieren gedwongen worden harder te werken en zich zo te gaan versterken. Deze weerstand kan dus komen vanuit losse gewichten, maar ook vanuit het eigen lichaamsgewicht. Ook bij deze laatste categorie oefeningen zijn er heel veel aanpassingen mogelijk waardoor iedereen, oud of jong, sterk of niet, getraind of niet fit, deze kan uitvoeren.

Teveel cardio kan het blessurerisico verhogen
Alle soorten sport belasten je lichaam, dat is het idee erachter. Maar, wanneer dit gecontroleerd en onder goede begeleiding gebeurt, geeft dit zo min mogelijk blessurerisico en optimaal resultaat. Vaak kiezen mensen er echter voor om bijvoorbeeld 5 keer in de week te gaan hardlopen. Omdat je continue gedurende lange tijd, en vaak per week, dezelfde beweging uitvoert, wordt de belasting op je kniegewricht en enkelgewricht hoog. Is pijn in je enkels, heupen en knieën herkenbaar? Een combinatie van krachttraining en cardiotraining, zoals wij deze geven bij Bfit013, zorgt voor continue wisselende bewegingen en oefeningen, waardoor de belasting op je lichaam hoog blijft (en je dus vet verbrandt en spieren opbouwt) zonder dat een bepaald gewricht of lichaamsdeel geïsoleerd te hoog belast wordt.

Je vetverbranding is hoger bij krachttraining dan bij cardiotraining
Wanneer je een les krachttraining volgt, ontstaan er minuscule scheurtjes in je spieren. Dit is een normale en gezonde reactie op sporten. In de uren en dagen na de krachttraining, wanneer je rust, werkt, slaapt, ontspant, eet en drinkt, worden geleidelijk deze scheurtjes weer opgevuld. Dit is hoe spieren groeien en hersteld worden, en waarom het binnenkrijgen van eiwitten en veel water zo belangrijk is! Voor het opvullen van deze scheurtjes en het herstellen van je spieren is energie nodig, het is immers een werk dat je lichaam aan het doen is. Dat betekent dat je in de uren en zelfs dagen na je training nog steeds energie verbrandt! Combineer dit met een gezond voedingspatroon en je krijgt? Juist, vetverbranding!

Krachttraining vormt het lichaam en zorgt voor die sexy rondingen die we allemaal willen
Waar cardiotraining vooral zorgt voor vet- en calorieënverbranding, traint krachttraining daarnaast ook je spieren en zorgt voor sterkere, mooier gevormde en slankere vormen. Zo horen wij bijvoorbeeld vaak ‘ik zou zo graag een strakke buik met lijntjes of blokjes willen!’. Het antwoord, lieve mensen: een gezond voedingspatroon en.. krachttraining! Je kunt vet verbranden zoveel je wilt, maar als je spieren niet gevormd zijn, ga je die lijntjes of blokjes niet zien. En dat geldt hetzelfde voor je armen, benen en billen (wie wil er nou slappe, vormloze billen?).

Krachttraining verhoogt je algemene rustmetabolisme
Het rustmetabolisme is de snelheid waarmee jouw lichaam energie verbrandt wanneer je weinig of niets doet. Vergis je niet; ook wanneer je met vrienden een kopje koffie drinkt, voor de tv ligt of zelfs slaapt verbrandt je lichaam energie voor herstel, het aanmaken van nieuwe cellen en het in stand houden van belangrijke lichamelijke functies. Hierboven gaven we al aan dat je in de uren en dagen na een krachttraining meer energie verbrandt doordat de scheurtjes in je spieren actief hersteld moeten worden. Het gaat echter verder dan dat; grotere en dikkere, ontwikkelde spieren vereisen meer dagelijks onderhoud dan slappe, inactieve spieren.  Simpel gezegd; hoe meer spieren, hoe meer calorieen je verbrandt, zelfs als je heerlijk ontspant en helemaal niets doet!

Naast deze feiten zijn er nog meer redenen te noemen om krachttraining te gaan toepassen in jouw dagelijks leven. Een sterk spierstelsel werkt ook beschermd voor je skelet, is goed voor je botten. Krachttraining gaat osteoporose tegen, voorkomt vroegtijdige veroudering en vormt in combinatie met cardiotraining de optimale manier om fit te blijven en een gezond, strak en slank lichaam te krijgen.

Dus betekent dit dat we allemaal moeten stoppen met cardio en massaal aan de gewichten moeten? Zeker niet. Cardiotraining op zich is een prima manier om je hart in goede gezondheid te houden, calorieën te verbranden en aan je gezondheid te werken. Daarnaast werkt het voor veel mensen therapeutisch (hoe lekker is het om na een ellendige dag even al je frustraties eruit te rennen?) en houdt het je fit. Maar (en nu heb ik het vooral tegen de dames), laat ook zeker de krachttraining niet achterwege als je streeft naar een gezond, mooi, sexy en gevormd lichaam! Probeer het eens een tijdje, je zult er geen spijt van krijgen!