Gezonde voedingskeuzes tijdens je zwangerschap

Gezonde voedingskeuzes tijdens je zwangerschap 

Ben je zwanger? Gefeliciteerd! Of je nu net zwanger bent of al een heel eind op weg, je wordt zo ongeveer doodgegooid met voedingsadviezen. Sommige nuttig, andere misschien wat minder, sommige essentieel, andere gewoon ronduit verwarrend. Een aantal adviezen kende je waarschijnlijk al wel voordat je zwanger werd (geen alcohol, geen rauw vlees), sommige waren misschien nieuw voor je. De adviezen die je zult krijgen van je verloskundige of huisarts zijn wetenschappelijk onderbouwd, maar misschien twijfel je aan de adviezen die je bijvoorbeeld van je oma krijgt (zegt het enorm achterhaalde ‘eten voor twee’ je iets?). En je wilt het natuurlijk zo goed mogelijk doen, en niet onnodig aankomen in gewicht. Kortom, zie jij door de bomen het bos nog?? In deze blog benoemen we overzichtelijk de belangrijke punten om op te letten wat betreft eten en drinken tijdens je zwangerschap.

Venkelthee, zoethoutthee en anijsthee
Venkel- en anijsthee bevatten plantengifstoffen die niet goed zijn voor je ongeboren kindje, vermijd deze theesoorten daarom liever. Gewone venkel kun je wel eten. Ook andere kruiden kunnen (wanneer je er veel van inneemt, zoals in kruidenpillen!) plantengifstoffen bevatten, beperk daarom je gebruik hiervan. Zoethoutthee staat erom bekend dat het je bloeddruk kan verhogen, wat de bloedtoevoer naar je kindje kan bemoeilijken.

Leverproducten
In leverproducten zit veel vitamine A, en een overdosering aan vitamine A kan aangeboren afwijkingen veroorzaken bij de baby. Leverproducten zijn leversmeerworst, leverpate, of letterlijk levertjes. Het Voedingscentrum stelt dat af en toe een leverproduct geen kwaad kan (bijvoorbeeld 1 boterham met leverpate op een dag), veel verloskundigen zullen je afraden om leverproducten te nemen.

(Rauwe) Vis
Net als bij mensen die niet zwanger zijn, is het bij zwangeren gezond om 1x per week vis te eten. Pas wel op met welke vis je kiest; sommige vissoorten bevatten veel zware metalen (matig dus je intake daarvan) en Dioxines (kankerverwekkende stoffen). Daarnaast kunnen gerookte en rauwe vis(producten) en schelp- en schaaldieren de bacterie Listeria bevatten, die een miskraam of vroeggeboorte kunnen veroorzaken. Deze bacterie gaat dood bij verhitting, vandaar dat je vooral rauwe vis moet vermijden tijdens je zwangerschap. Deze vis(producten) moet je vermijden:

  • Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (zoals gerookte zalm), ook als het vacuüm verpakt is
  • Sushi
  • Rauwe schelp- en schaaldieren (zoals kreeft, garnalen, krab, mosselen en oesters)
  • Zwaardvis
  • Tonijn (tonijn uit blik mag wel)
  • Haai
  • Koningsmakreel

Vette vis zoals makreel, haring, paling en zalm mogen wel, maar eet dit maximaal 1x per week.

Rauwe melk(producten)
Ook rauwe melk en afgeleide producten daarvan kunnen de bacterie Listeria bevatten (zie hierboven). Dat geldt dus ook voor producten waar rauwe melk in wordt gebruikt, zoals de zachte kazen brie en geitenkaas (gewone, harde kaas, feta en mozzarella zijn wel veilig). De voor ons allemaal bekende flessen/pakken melk uit de supermarkt is gepasteuriseerd/gesteriliseerd, die mag je gewoon hebben.

Drop
Ook drop heeft stoffen die je bloeddruk verhogen, en zo een verminderde bloedtoevoer (en dus zuurstoftoevoer) naar je kindje kunnen veroorzaken.

Alcohol
Alcohol is, ondanks alles wat je misschien hebt gelezen of gehoord van je oma, UIT DEN BOZE tijdens de zwangerschap. De pure alcohol in wijn, bier en alle andere alcoholhoudende dranken kan leiden tot een miskraam, vroeggeboorte of het krijgen van een veel te licht kindje. Ook als je het bij 1 glas per week houdt! Wanneer je alcohol blijft drinken, zoals je misschien gewend was voor de zwangerschap, kan dit zelfs leiden tot het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS), waarbij je kindje afwijkingen kan hebben, erg ziek ter wereld komt of later in zijn leven gezondheids- en leerproblemen kan krijgen. Veel zwangeren voelen zich schuldig vanwege dat wijntje dat ze gedronken hebben toen ze nog niet wisten dat ze zwanger waren; dit is niet nodig. De kans is heel klein dat een glas alcoholhoudende drank op het begin van je zwangerschap leidt tot problemen. Dat gezegd hebbende blijft de regel staan; geen alcohol tijdens je zwangerschap.

Rauw vlees
Denk hierbij aan tartaar of niet-doorbakken biefstuk, Filet Americain, ossenworst, theeworst, boerenmetworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, parmaham, salami, cervelaat en (ja, dames, helaas echt..) carpaccio. De reden waarom je dit zou moeten vermijden, is omdat rauw vlees de parasiet ‘Toxoplasma Gondii’ kan bevatten, welke Toxoplasmose (de ‘kattenziekte’) kan veroorzaken. Dit is een ziekte die in ernstige gevallen kan leiden tot een miskraam, vroeggeboorte of schade aan de ogen of hersenen van de baby. De bacterie gaat dood wanneer je het vlees goed doorbakt, vandaar dat het alleen RAUW vlees is wat je het beste kunt vermijden. Misschien heb je weleens gehoord dat je tijdens je zwangerschap de kattenbak niet mag verschonen, en handschoenen moet dragen als je in de tuin gaat werken; ook dat is vanwege de Toxoplasma Gondii-bacterie.

Rauwe eieren
Vanwege het risico op Salmonella moet je rauwe eieren vermijden, zowel rauw eiwit als rauwe dooiers. Kook dus je eieren, of bak ze met een kapotte dooier, en altijd aan beide kanten en tot je geen ‘zacht’ eiwit of dooier meer hebt maar een vaste substantie. Producten die rauwe eieren kunnen bevatten zijn bijvoorbeeld huisgemaakte mayonaise of huisgemaakte toetjes zoals Tiramisu, kijk daar dus mee uit als je dit op de kaart ziet staan in een restaurant!

Caffeïne-houdende dranken
Caffeine-houdende dranken zoals koffie of energiedrankjes (laat dat blikje RedBull liever staan, ladies) kunnen je bloeddruk verhogen, waardoor de bloedtoevoer naar je kindje bemoeilijkt kan worden. Daarnaast zijn er onderzoeken die ondersteunen dat hoge doseringen caffeine ongezond zijn voor je kindje. Kun je niet zonder je kopje koffie ’s ochtends? Geen zorgen, 1 of 2 kopjes koffie per dag kunnen geen kwaad.

 

Twijfel je over bepaalde dranken of voedingsproducten? Vraag het altijd even na!