De 10 Gouden Regels van Gezond en Schoon eten

De 10 Gouden Regels van Gezond en Schoon eten

Je hoort zoveel verschillende dingen over ‘gezond eten’; vetten zijn slecht – nee, toch goed. Je moet koolhydraatarm eten als je wilt afvallen. Schoon eten betekent dat je niks eet wat ‘geproduceerd’ is. Hoe zit het nou? Het kan allemaal nogal verwarrend zijn! Hier de 10 Gouden Regels van Gezond en Schoon eten.

1:          START JE DAG MET EEN VEZELRIJK EN EIWITRIJK ONTBIJT
We kunnen het niet genoeg benadrukken: je dag starten met een goed ontbijt is 1 van de belangrijkste dingen die je moet doen in het kader van een gezond voedingspatroon. Ontbijten geeft je metabolisme (en dus ook vetverbranding) een kickstart en zorgt dat je lichaam klaar is voor een actieve dag.

2:          VERMIJD FAST-FOOD
McDonald’s, BurgerKing, de snackbar, kant-en-klaar-maaltijden uit de supermarkt: het is niet voor niets dat ze zo lang houdbaar en snel klaar zijn. Ze zitten vaak boordevol verzadigde vetten (de ‘slechte’ vetten), artificiële suikers (de ‘slechte’ suikers) en chemische middelen. En daarnaast zijn het vaak ook veel te grote porties, veel meer dan je eigenlijk nodig hebt. Je lichaam heeft moeite met het verwerken van niet-natuurlijke, chemische middelen, en daarnaast moet het ook nog alle slechte suikers en vetten verwerken. Gevolg: het wordt opgeslagen als vetweefsel en de vetten blijven ‘steken’ aan de binnenkant van je bloedvaten. Je organen moeten erg hard werken om de chemische middelen om te zetten in stoffen die wel verwerkt kunnen worden, welke overigens weinig tot geen (voedings)waarde hebben voor je lichaam.

3:          EET ‘ECHT’ EN NATUURLIJK ETEN
Als je het pak omdraait en je kunt de helft van de ingrediëntenlijst niet eens uitspreken; zet het maar terug in het schap. Natuurlijke producten zijn ‘bekend’ voor je lichaam, je lichaam kan deze verwerken en gebruiken voor energie en en andere belangrijke processen. Chemische middelen kent je lichaam van nature niet, en het weet dus ook niet goed wat het ermee moet (zie de gevolgen bij puntje 2). Je zou toch ook geen schoonmaakmiddel in de benzinetank van je auto gieten? Geef je lichaam wat het kent, waar het iets mee kan en waar het voor bedoeld is!

4:          LUISTER NAAR JE LICHAAM ALS HET AANKOMT OP PORTIES EN TIJDEN
Eet wanneer je honger hebt, niet wanneer iemand anders ook eet of wanneer je je verveelt. En ook heel belangrijk: stop met eten wanneer je bijna vol zit! Het duurt 20 minuten vanaf dat je maag vol zit voordat je hersenen het signaal krijgen dat je moet stoppen met eten. Probeer dus te stoppen als je het gevoel hebt dat je bijna genoeg hebt gegeten, en je zult na ongeveer een halfuurtje voelen dat het daadwerkelijk voldoende is geweest.

5:          EET VEEL GROENTEN
Het klinkt zo ‘standaard’ als het gaat om gezond eten, maar het is toch echt 1 van de Gouden Regels! En hoe meer kleur, hoe beter. Groenten vullen je maag zonder vetafzetting te veroorzaken, zitten boordevol essentiële vitaminen en mineralen, zorgen op die manier naast voor een gezonde binnenkant, ook voor gezond haar, huid en nagels, en vullen je buik zonder gasvorming te veroorzaken in je maag en darmen (lees: geen opgezette buik!).

6:          DRINK MINSTENS 1,5 LITER WATER PER DAG
Je lichaam heeft water nodig om te kunnen functioneren, en het verloren vocht aan te vullen. Gedurende de dag verlies je vocht door toiletgang, transpiratie en verdamping (ademen). Daarnaast zorgt genoeg water drinken voor regulatie van je bloeddruk en een goede doorbloeding van je organen en huid. Het is dus niet voor niets dat ze zeggen dat je straalt als je genoeg water drinkt!

7:          SLA NOOIT EEN MAALTIJD OVER
Een veelgemaakte fout als het aankomt op willen afvallen of gezond willen eten, is dat mensen denken dat ze een maaltijd over moeten gaan slaan. ‘Als ik minder eet val ik toch af?’ Niets is minder waar.. Sterker nog, maaltijden overslaan en/of te weinig calorieën binnenkrijgen op een dag leidt juist tot vet vasthouden en dus aankomen!

8:          SNACK TUSSEN MAALTIJDEN DOOR
Je metabolisme wordt elke keer dat je iets eet aan het werk gezet. Wanneer er meer dan 4 tot 5 uur tussen je maaltijden zit, eet dan wat tussendoor: het geeft je metabolisme een zetje en weerhoudt je ervan om bij je volgende maaltijd teveel of ongezond te eten omdat je zo’n honger hebt. Kies voor 6 tot 8 kleinere maaltijden op een dag om je metabolisme actief en aan de gang te houden.

9:          BLIJF VAN DE FRISDRANK AF
Onthoud dit: frisdrank = suiker. Een klein glas cola bevat maar liefst 6 suikerklontjes! Ook light-frisdranken kun je beter vermijden; ook al staat er ‘zero calorie’ of ‘suikervrij’ op, het zit alsnog vol met (chemische) ingrediënten die zorgen voor gasvorming in je maag en darmen (wat, zoals eerder benoemd, zorgt voor een opgeblazen buik) en blijven ‘steken’ in je organen.

10:          GUN JEZELF AF EN TOE IETS ONGEZONDS – MET MATE
Af en toe een ‘cheatmeal’ of iets ongezonds eten: het heeft wel degelijk z’n voordelen, al lijkt het in tegenstrijd met de adviezen die je van ons krijgt. Je wordt er blij van en waardeert het meer, wat het makkelijker maakt om je normaal gezien gezonde voedingspatroon vol te houden. Daarnaast geeft een cheatmeal af en toe je metabolisme een boost; je lichaam moet ineens keihard werken om deze minder gezonde maaltijd af te breken (wat het niet gewend is), en keihard werken = verhoogde verbranding. Maar zorg dat je verantwoord ‘cheat’: doe het 1 keer per maand en overdrijf niet in portie-grootte. Kies bewust voor iets waar je enorm naar verlangt en naar uitkijkt; het zal je dagelijkse verlangen naar deze maaltijd bevredigen, waarna je er weer even tegenaan kunt.