Eiwitten en Eiwitshakes

Eiwitten en eiwitshakes

Je hebt vast wel eens gehoord of gelezen dat sporters veel eiwitten nodig hebben, en dat eiwit een belangrijke ‘macro’ is. Maar wat zijn eiwitten nu precies, en wat doen ze in je lichaam? Hierbij een duidelijke uitleg over wat deze voedingsstoffen nou precies zijn.

Eiwitten (ook wel ‘proteïnen’ genoemd), zijn 1 van de 3 zogenaamde macronutriënten. Een macronutriënt is een voedingsstof die energie levert aan het lichaam. Naast eiwitten zijn ook vetten en koolhydraten (suikers) macronutriënten. Het verschil in deze drie voedingsstoffen zit ‘m in de volgorde waarop het lichaam de voorraad ervan aanspreekt (suikers zijn snel voorhanden en worden dus als eerste gebruikt voor energie, daarna eiwitten, en uiteindelijk de vetten), en welke specifieke taken in je lichaam ze hebben. Zo vormen vetten een isolerend laagje aan de buitenkant van je lichaam, wat je warm houdt bijvoorbeeld. Suikers zorgen onder andere voor een energiek gevoel, en zorgen dat je actief kunt zijn tijdens je normale dagelijkse bezigheden. Maar wat doen eiwitten dan?

Eiwitten zijn bouwstoffen waaruit een heleboel delen van je lichaam bestaan; je nagels, haren en botten bijvoorbeeld, maar ook je spieren, en daarbij komen we op wat eiwitten nou kunnen betekenen voor jou als sporter. Het aanmaken van nieuwe cellen gebeurt ook door eiwitten. Wanneer je traint, ontstaan er piepkleine scheurtjes in je spieren, dit is de normale reactie op sporten. Als je klaar bent met je training, worden deze scheurtjes in je spieren hersteld door je lichaam, door middel van eiwitten. Doordat de spier hersteld wordt en de scheurtjes ‘opgevuld’ worden met eiwitten, groeien je spieren en wordt je breder en sterker. Een hele belangrijke voedingsstof dus!

Waar zitten eiwitten dan in, moet ik perse een eiwitshake nemen?
Er zijn twee natuurlijke bronnen van eiwitten: dierlijke eiwitten (uit vlees, vis, gevogelte, eieren en zuivelproducten) en plantaardige eiwitten (uit granen, fruit, groenten, peulvruchten, noten en zaden). Wanneer je een uitgebalanceerde voeding hebt waarbij je voldoende van deze etenswaren binnenkrijgt elke dag, is het zeker niet perse nodig om een eiwitshake te nemen, en kun je je dagelijkse behoefte aan eiwitten gewoon uit je voeding halen. Echter, wanneer je veel sport (en dus meer scheurtjes in je spieren maakt dan mensen die niet sporten), je voeding niet optimaal is, je breder en gespierder wilt worden of deze doelen sneller wilt behalen, dan kan een eiwitshake je hierbij helpen. Een eiwitshake, zoals wij deze bij Bfit ook aanbieden na een training, is eigenlijk niets meer dan pure eiwitten met een kleine hoeveelheid suiker, aangemaakt met water of melk. Ze zijn bedoeld voor na een training, wanneer je lichaam de suikers kan gebruiken om je bloedsuikergehalte weer op peil te trekken (als je hard je best hebt gedaan voel je je vaak moe of zelfs misselijk/duizelig; dit is je suikervoorraad die opgebruikt is) en de eiwitten kan gebruiken om zo snel mogelijk de scheurtjes in je spieren op te vullen, je spieren zo te laten groeien en andere schade die in je lichaam is ontstaan te repareren. Dit herstellen gebeurt als je rust; daarom is het belangrijk dat je niet teveel of te vaak sport, dan krijgt je lichaam geen kans om te herstellen. Want, voordat je lichaam de scheurtjes heeft kunnen herstellen, maak jij er weer nieuwe bij.

Zijn er nadelen aan het drinken van een eiwitshake?
Er zijn geen standaard nadelen aan het nemen van een eiwitshake na het sporten. Wel kan het zijn dat je, wanneer je start met het innemen van extra eiwitten, last krijgt van puistjes. Dit is een vervelende maar normale reactie van je lichaam op het binnenkrijgen van meer eiwitten dan normaal. Lang niet iedereen krijgt er last van, maar het kan voorkomen, vooral bij mensen die voorheen weinig eiwitten binnenkregen. Wanneer je veel teveel eiwitten binnenkrijgt (maar dan hebben we het over veel eiwitten uit je voeding en daarbij nog eens meerdere eiwitshakes op een dag) kunnen je nieren het moeilijk krijgen. Eiwitten worden in de nieren afgebroken tot Ureum, en zo via de urine het lichaam uitgegooid. Teveel eiwitten in de nieren zou ze in de problemen kunnen brengen omdat het omzetten tot Ureum dan niet vlug genoeg gaat. Echter, wanneer je genoeg water drinkt op een dag (circa 2 liter) is volgens wetenschappelijk onderzoek bewezen dat het binnenkrijgen van veel eiwitten volstrekt ongevaarlijk is voor je lichaam en nieren. Let op: TE is natuurlijk nooit goed. Maar nogmaals, dan hebben we het over het binnenkrijgen van extreem grote hoeveelheden eiwitten.

Wordt je dik van het drinken van eiwitshakes?
Een zeker niet onbelangrijke vraag! Het antwoord is nee. Met de kanttekeningen, dat alles wat je ‘extra’ eet naast je dagelijkse voedingen natuurlijk meer calorieën in je lichaam brengt, en dat je beter geen eiwitshakes kunt nemen wanneer je niet sport. Hoeveel calorieën je nodig hebt op een dag, is afhankelijk van veel factoren, en heel nauwkeurig uit te rekenen door middel van ingewikkelde formules. Bij alle sporters die als doel hebben om af te vallen, vet te verbranden of droog te trainen, is het heel belangrijk dat zij een uitgebalanceerd voedingspatroon hebben. Onthoud: afslanken en gespierd worden is 70% voeding en 30% training! Al doe je nog zo je best tijdens de training, je voeding kan al dat harde werk tenietdoen als het niet goed aansluit op wat je lichaam nodig heeft en wat je doelen zijn. Een eiwitshake bevat, afhankelijk van het merk en de soort, ongeveer 90-140 calorieën. De eiwitshakes die wij bij Bfit aanbieden bijvoorbeeld, zijn 95 calorieën per beker. Dit zijn calorieën die je al lang en breed hebt verbrandt tijdens de training. Je zou denken dat het dan toch ‘zonde’ is om met een drankje weer 95 calorieën binnen te krijgen die je net met zoveel moeite hebt verbrandt, maar kijk naar het grote plaatje:

1) de eiwitten zorgen dat je sneller herstelt, minder spierpijn hebt en dus actiever kunt zijn in de dagen na de training. Mocht je dus na 1 of 2 dagen weer willen trainen, dan kun je op dat moment harder trainen, meer verbranden en meer spierweefsel opbouwen dan wanneer je krom loopt van de spierpijn. Je moet je lichaam de kans geven om zich te herstellen!

2) Eiwitten, en zeker de geconcentreerde hoeveelheid eiwitten uit een eiwitshake, geven je langer een vol gevoel, waardoor je minder snel halverwege de dag naar de bakker zult rennen voor een worstenbroodje, of die handvol snoepjes op je werk zult nemen. Daarnaast worden eiwitshakes bewust in zoete smaken gemaakt, zodat die enorme zin in suiker of vet die je na een training vaak hebt (je hersenen bemerken dat je je voorraad hebt opgebruikt dus gaat signaaltjes sturen dat je suiker en vet moet nemen), wordt gestild. Onthoud wel, een eiwitshake is geen vervanging voor een maaltijd, het is van groot belang dat je ernaast gezond eet.

3) Het is heel lastig om voldoende eiwitten te krijgen uit je voeding, zonder dat je hierbij teveel vetten of suikers binnen krijgt. Met een eiwitshake zorg je ervoor dat je in ieder geval de eiwitten binnenkrijgt die je nodig hebt om je lichaam te herstellen van de training die je zojuist hebt gedaan.

Kortom, het innemen van genoeg eiwitten is erg belangrijk voor sporters, en een eiwitshake kan hierbij helpen. Twijfel je over het nemen van eiwitshakes en wil je het eerst een keer uitproberen, zonder dat je meteen een grote pot hoeft te kopen? Wij bieden altijd minstens 6 verschillende smaken bij Bfit013, vraag er gerust een keer om na de training!

Hopelijk begrijp je nu wat meer over het belang van eiwitten, en over eiwitshakes.

Mochten er nog vragen zijn, dan stel deze uiteraard altijd! We zijn niet voor niets ook gespecialiseerd in gezonde (sport)voeding, en willen je altijd helpen om je doelen te bereiken!

 

Team Bfit013
Peter, Lieveke en Caro